Who's afraid of metadata ?
The future of filmmaking has begun. Cette SOIRÉE ÉVÉNEMENT sera l’occasion de faire le point sur la question des métadonnées avec les plus grands spécialistes* en la matière !
Dates, coordonnées GPS, descriptions diverses… les métadonnées sont "des données qui décrivent les données" et recouvrent désormais tous les champs de notre vie numérique.
Elles indiquent comment, quand, où et par qui les données ont été recueillies et
permettent à leurs auteurs de les caractériser afin de faciliter leur gestion.
Focale, balance des blancs, cadence, codec, notes, scènes, mots-clés, ISO speed… dans le cadre du wokflow d’un tournage, les métadonnées sont susceptibles de transformer radicalement les échanges entre les différents pôles de la chaîne de production d’un film avec pour conséquence des gains potentiels importants en termes de productivité et de coûts de production.
Cette SOIRÉE ÉVÉNEMENT sera l’occasion de faire le point sur la question des métadonnées avec les plus grands spécialistes* en la matière !
Il s’agira d’une part de présenter les différents types de métadonnées qui existent dans le champ de la création cinématographique, leur utilité, leurs formats et les applications qui les gèrent et communiquent entre elles.
D’autre part, à travers différents exemples et cas concrets, sera exposée la manière dont les
métadonnées peuvent faciliter le travail des différents acteurs de la chaîne de production :
producteurs, réalisateurs, chef et assistants opérateurs, ingénieurs du son, monteurs, étalonneurs, etc.
Un événement organisé en partenariat avec Patrice Freymond
Monteur-truquiste franco-suisse, Patrice Freymond compte à son actif 35 années de vagabondage professionnel qui l’ont amené à travailler tant pour des télévisions américaines (NBC/CBS/ABC/ESPN/DISNEY) que pour des prestataires britanniques (Visions, Carlton Television) ou européens (Outside, Euromedia, Groupe Transatlantic). Opéra, concerts rock ou événements sportifs majeurs, son travail a été plusieurs fois récompensé (Emmy Awards).
Il collabore aujourd’hui avec la RTS à Genève et, par le biais de sa société edits, propose aux productions indépendantes différents services autour de la post-production ainsi que des formations certifiées sur Final Cut Pro X.
* événement en anglais avec :
Philip Hodgetts (US)
President of both Intelligent Assistance, Inc and Lumberjack System, Inc., Philip Hodgetts is an expert in pre-post, metadata-assisted editing and metadata-based post production workflows. As an industry analyst he has had a remarkably accurate track record on predicting developments within technology. An experienced and highly-respected trainer and industry expert, Philip has written extensively online across a wide range of topics: http://metadata.guru
He is the author of The HD Survival Handbook and The New Now: How to grow your production or post-production business in a changed and changing world among other titles. Philip has presented at many conferences and seminars around the world.
Dr. Gregory Clarke (US)
Gregory Clarke combined the intellectual focus necessary to achieve a Doctorate in Medical Science with his passion for computer programming to become Executive VP Technology at Intelligent Assistance. He has been instrumental in the development of Intelligent Assistance’s ground-breaking algorithmic approach to automating the editing process, creating technically competent and complete edits based only on metadata.
He is currently chief architect of the entire Intelligent Assistance software product range of more than a dozen apps, including the ground-breaking Final Cut Pro XML Translation tools.
As cofounder of the Open Television Network he implemented the technology that powered the Open TV Network site. His insight has been invaluable for the development of the Lumberjack System.
Sam Mestman (US)
Sam Mestman is the Founder of We Make Movies the world’s first community funded production company. He is also the CEO of Lumaforge maker of the ShareStation, a shared storage platform optimized for media and entertainment, and is also a workflow architect for FCPWORKS, a professional sales and integration company built around Final Cut Pro X.
As a professional editor and colorist, he has worked for Apple, ESPN, Glee, and Break Media (to name a few), and has edited or colored hundreds of shorts, features, web series, and probably every other type of content you can think of. He is also the architect behind some of the largest FCPX integrations in the world, including Focus, the world’s first studio feature edited with Final Cut Pro X.
Ronny Courtens (BE)
Ronny Courtens is a post-production veteran with 39 years of expertise in film and television collaboration workflows. He has lived in Darmstadt, London, Paris and Brussels working as an editor and a post-production manager for national broadcasters and major post houses. He has travelled around the world producing documentaries, music videos and commercials. But most people know him from his contributions to the Final Cut Pro community, writing FCP X success stories for FCP.co and sharing his deep knowledge of Final Cut Pro with people around the globe. After having used FCP X in a large workgroup setup at the 2012 Olympic Games in London, he decided to take on a new hobby: helping production companies and broadcast facilities set up fast and reliable collaboration workflows built around the new Final Cut Pro. In this respect, he has been consulting several European broadcasters and some major production companies in the past years.
EVENEMENT EN ANGLAIS
Nos prochains événements
24.01.2025 - 09.01.2025
05.02.2025 - 09.02.2025